Segons Piaget la capacitat cognitiva i la
intel·ligència estan relacionades amb el medi físic i social del subjecte i que
els processos que caracteritzen l’evolució i adaptació són l’assimilació i
l’acomodació.
L´evolució intel·lectual depèn de la relació entre aquests
dos conceptes: assimilació i acomodació. Aquesta relació va canviant en
aquest procés evolutiu.
Piaget descobreix els estadis de desenvolupament cognitiu de
l'infantesa a l’adolescència. Segons ell, hi ha quatre estadis:
En aquest vídeo s´explica tota la teoria del desenvolupament
cognitiu de Piaget:
A continuació proposem una sèrie d'activitats per estimular
el desenvolupament de les quatre etapes del desenvolupament cognitiu:
Etapa sensoriomotriu (0-2 anys)
Què podem fer per estimular el seu desenvolupament?
·
Augmentar les Reaccions
circulars: després de determinades accions del bebè
intenta que passa sempre el mateix resultat.
·
Permetre que el bebè enriqueix aquestes
reaccions circulars enriquissin aquestes reaccions circulars i formar
esquemes mentals, introdueix petites modificacions. Per exemple: si el
bebè mou les Claus i repeteix l'acció perquè sap que sempre ocorre el mateix
resultat, un so que li agrada, pots agafar les Claus i fer un cop contra la
taula perquè el bebè vegi com es produeixen sons diferents i modificacions
l'hàbit, i així començarà a explorar.
·
Afavorir l'aprenentatge per assaig i error,
cal que deixis el teu fill experimentar, si el nen juga amb un objecte deixa
que l´explori.
·
Proporcionar al bebè objectes que li permetin explorar el món més
enllà de si mateix. Utilitza tot tipus d'objectes llamatius.
·
Des dels 18 mesos,
comença a jugar amb ell amagar els objectes. Primer amaga l'objecte baix una tovallola, per exemple,
després busca-ho i demostra al bebè l'objecte que has trobat. Després amaga’l
novament, i deixa que el nen el busqui.
Etapa preoperacional 2-7 anys)
Què podem fer per afavorir el seu desenvolupament?
·
Tenir en compte en tot moment les
característiques de l'etapa i tracta d'adaptar-te al pensament del nen.
·
Servir el joc simbòlic. Juga amb el bebè a
simbolitzar coses. Pots jugar als Mestres, metges, carters…
·
Aprofita l'acitivitat lúdica per afavorir
les representacions i la funció simbòlica.
·
Permetre l'exploració i
experimentació
·
Al final de l'etapa, a partir dels 5 anys,
intentarem estimular al nen, però, amb paciència i sense forçar el seu ritme,
per adquirir processos de la següent etapa. És a dir, li anirem
introduint una nova forma de pensament que ell anirà descobrint.
Exemples: classificar els colors, explicar el nostre punt de vista…
Etapa de les operacions concretes (7-12 anys)
·
Desenvolupa la seva capacitat de pensament
reversible. Pots utilitzar problemes matemàtics (problemes distints però
similars) i ajudar-lo a resoldre els problemes dient-li: “recordes el
problema de ahir ¿com ho vas resoldre?. I així, a poc a poc, anar canviant del
tipus de problemes.
·
Ajuda al nen a identificar i planejar
interrogants a partir de l’experiència quotidiana. Aprofita qualsevol fet,
fer preguntes i esperar que els respongui.
·
Fer que el nen comprengui relacions entre fets
i fenòmens de l’entorn natural i social. Utilitza fenòmens relacionats i
explica-li les relacions causals entre els mateixos. Després li pots fer
les següents preguntes: ¿per què creus que passa això? ¿amb què creus que esta
relacionada?
·
Donar oportunitats perquè el nen pugui
raonar tot el possible, sobre els fets concrets.
·
Basar-te en allò real i tracta de fer-li passar
del que és concret a l'abstracte. Per això, primer transformarem el abstracte
en concret (utilitzant objectes quotidians pera exemplificar els conceptes
abstractes). Exemple, les quantitats, per explicar el nombre 4 (concepte
abstracte) significa que tens una quantitat determinada d'alguna cosa, per
exemple 4 caramels (objecte concret). Després generalitza aquest concepte
abstracte amb altres exemples concrets, mostrar-li que el nombre 4 simbolitza 4
caramels, 4 taronges, 4 pomes…
Etapa Formal (a partir dels 12 anys)
·
Utilitza fets quotidians,
preguntar-li que factors han provocat un fet.
·
Fer un debat amb el nen. Deixa
que s'expressi, i després pots exposar tu, també, la teva forma de pensar.
·
Analitzar el problemes ètics.
·
Passa de allò concret a allò abstracte,
com en el període anterior, primer transforma el que és abstracte en exemples
concrets i després aquests els generalitzes a allò abstracte.
Ajudar al nen comenci a formar hipòtesis
i deduccions.
És normal que un nen de gairebé dos anys utilitzi una sola paraula com si fos una oració per demanar qualsevol cosa?
ResponderEliminarEn quina etapa desenvolupen els nens més factors?
ResponderEliminarSegons Piaget, cada nen passa per les quatre etapes segons la seva edat. I en cada etapa desenvolupa una sèrie de factors adient a la seva edat. Però, en la última etapa és on el nen desenvolupa més factors, ja que ha anat acumulant totes les anteriors i desenvolupant-les.
EliminarL’última etapa, estadi de les operacions formals, el nen ja té una capacitat cognitiva prou desenvolupada com per a plantejar- se
i fer operacions que anteriorment no podia fer, és a dir les seves estructures de coneixement li permeten fer operacions abstractes, l´adolescent en aquesta etapa té totes les capacitats humanes que l´ajuden a pensar en totes les possibilitats possibles per a resoldre un problema per exemple, arribar a un objectiu, fer hipòtesis i explora el món de manera racional. També pot pensar en el seu futur. Per a resoldre problemes pot usar
operacions d´ordre superior.