TO MUSCULAR I EQUILIBRI
Tant
el to muscular com l’equilibri són importants per a un desenvolupament normal i la vida d’un bebè. Una estimulació d´aquests ofereix un màxim
control del seu cos. A més de afavorir
l´atenció i les emocions gracies a la
relació que tenen.
- Generar el major nombre de sensacions a traves de posicions posturals: de peu, assentat, de genolls, i aixi totes les posicions possibles.
- Estimular passivament al nen durant el bany tant les extremitats superiors com les inferiors, amb moviments de flexió i tensió muscular.
- Els pares poden estimular tenen en compte la imatge corporal, mediant exercicis posturals estatics, dinamics i en diferents plans, mantenint durant uns segons o minuts determinades postures, equilibris sobre una cama, seguiment d´una línia recta...
Activitats
per al manteniment de l´equilibri per a nens de 5- 6 anys:
Nom: Model
Distribució:
individual
Posició: aixecat amb els peus en terra.
Descripció: amb aquesta posició amb els peus separats aproximadament a la amplària de les espatlles, el nen
recolza un peu sobre el metatarsos i l´altre sobre el taló. El tronc roman empinat
i la vista cap davant.
Nom: elevador
Distribució: individual
Descripció: amb la posició anterior, en les cames juntes ha de començar a flexionar el tronc cap davant i elevar els talons.
Nom: granota
Distribució: individual
Descripció:
amb la mateixa posició anterior, les cames obertes es flexiones els
genolls a la vegada que els talons s'eleven. El maluc queda just damunt dels
talons. El tronc i el maluc queden en línia amb la base de sustentació.
CONTROL RESPIRATORI
Activitats per
un control de la respiració:
Nens
de 3 anys: aprendre a bufar
Nens
de 4 anys: identificar el seu estat quan esta descansat i quan esta actiu i
cansat i així pot fer respiracions per a
controlar-se.
Nens
de 5-6 anys: poden fer activitats
d´inspiració i espiració. Pot practicar aquests
exercicis: es col·loca una mà a l’abdomen i una altra damunt de
l’estomac. Es comença a respira i s’ha de notar un moviment al respirar a la mà
situada a l´abdomen i no pas a la situada damunt de l’estomac. Un altre exercici és paregut a l´anterior:
una vegada que s´omple la part inferior s´ha d´omplir tambè la zona intermèdia.
Primer s´ha de notar un moviment a la mà de l´abdomen i desprès a la del
ventre.
ESPAI
L´espai
i el temps són els eixos de les activitats quotidianes i la comprensió de
l´entorn, tenen una estreta vinculació
amb l´ esquema corporal, ja que el punt referencial bàsic el construeix
el propi cos, pera que el nen pugui orientar-se en l´espai i en el temps
circumdant primer ha d´estar orientat en el seu propi cos.
L´espai
es viu segons les referències tàctils, auditives i visuals. El primer és
l´espai bucal, centrat en el seu propi
cos, que es va obrint circularment amb la manipulació d´objectes i s’estén
considerablement amb l´aparició de la marxa. Després apareix un espai global:
el nen ho viu afectivament i s´orienta en funció de les sues es necessitats,
aquest espai no té formes ni dimensions i es caracteritza per les seues
relacions concretes de proximitat, ordre i separació.
Activitats per a estimular l´aprenentatge de l'espai:
Crear jocs a
partir de la creació de racons. Racó es
refereix a como es construeix el pensament i l'ordre que s´ha de seguir per a
que es adquireixi correctament els diferents conceptes. Hi ha dos moments: es convenient que els nens manipulin diferents
materials i que ho facin en diverses situacions. Resulta beneficiós que el nen verbalitzi, si
es possible, la seva experiència manipulativa i describa l´activitat que ha
realitzat.
Tipus de racons:
El racó del joc simbòlic: el joc
simbòlic serveix als nens per a canalitzar desigs i tensions, per a liquidar
conflictes o per a compensar necessitats no satisfetes entre altres. Fins als 6
anys. Les possibilitats de muntar un joc simbòlic són múltiples, per lo que
sols s´ofereixen algunes d´aquestes: el racó de la casa: la cuina, el saló, la habitació
de les nines ( 2-6 anys). Els nens
imiten la comunicació i el desenvolupament del llenguatge i estimular tant la
psicomotricitat fina com la gruixuda.
El
racó de construcció ( de 2 a 6 anys): aquest racó ajuda a estimular
l´orientació espacial i temporal, així com el desenvolupament de la
psicomotricitat tant fina com gruixuda. No s´ha de limitar als típics blocs de
construcció que es troben en els mercats sinó que es pot proposar als nens
altres materials menys estructurats com a :
caixes de cartró de totes les mides, caixes petites de plàstic, bots de
llet en pols buits, recipients per a guardar les peces i una catifa per a
limitar l´espai de joc.
El
racó dels jocs didàctics ( de 3 a 6a nys): la finalitat principal d´aquest racó
és estimular en el nen les funcions cognitives i les psicomotores. Els
materials són diversos en funció de l´edat dels nens, ja que no es el mateix un
nen de 3 anys que un de 5 anys.
Materials que puguin aparèixer:
puzzles, trencaclosques, blocs
lògics, jocs per a ordenar i classificar, jocs de mesa...
ESQUEMA CORPORAL
L´esquema corporal
és la imatge corporal o representació de cadascun que te del seu propi cos,
sigui en un estat de repòs o en moviment. Així, segons nombrosos especialista,
el desenvolupament de l´esquema corporal és un llarg procés que depèn de la
maduració neurològica com també de les experiències que té el nen.
Les següents
activitats fomentaran el desenvolupament de l´esquema corporal:
- Identificar les diverses parts del cos ( a través d'un conte o cançó).
- Representar, amb gestos i moviments accions que podem realitzar amb el nostre cos: andar, córrer, permaneixer immovil, ballar, escriure...
- Expresar sentiments i emocions amb la cara i el cos: alegria, tristesa, serietat, sorpresa...
- Jugar amb cercles : repartim a cada nen un cercle i al ritme d´una música imitaran les accions que el mestre realitza amb el mateix cerlce: rodar-lo, portar-lo a la cintura, saltar dins/fora....
- El ball de les cintes. Repartir als nens bufandes o cintes. Demanar que envolten diverses parts del seu cos ( braç, genolls...) i en diverses disposicions espacials ( dalt, baix, a un costat) al ritme de la musica.
- El teu cos i el meu: els components de la parella caminen per una pista. Quan el mestre digui” genoll amb genoll” han de respondre adequadament a la consigna i posar en contacte els seus genolls durant uns segons. Després de realitzar tornaran a caminar fins a una altra consigna.
El meu nen té per costum estrènyer tancant la mà tot allò que agafa, a què es deu?
ResponderEliminarPerquè el seu fill, es troba a una edat en la qual encara no ha perdut el principi d’aferrament i també perquè agafar-ho tot amb les mans es la manera dels nadons per, a part de sentirse més segurs, explorar el seu voltant. Els nadons acostumen a tenir el reflex d’aferrament ja que encara no poden ni caminar ni tan sols mantenir la postura, per aquest motiu al notar un cos sòlid, tot i que no es notin en perill, s’hi aferren. També per altra banda per la seva forma de explorar el que els envolta. Més tard, per a explorar-ho més profundament observarà que s’ho posa tot a la boca.
Eliminar