domingo, 1 de marzo de 2015

Estadis de Piaget i activitats


Com ja hem comentat en anteriors entrades, Piaget deia que la ment del nen s’organitza d’una manera progressiva, per etapes que van des dels reflexos del nadó fins a la capacitat de raonament abstracte d’un adolescent.
Per tant, hi ha coses que es poden ensenyar a un nen de nou anys que seran impossibles d’ensenyar a un nen de quatre, perquè els seus esquemes mentals no li permeten entendre-ho.
Centrant-nos més en les etapes de Piaget, a continuació s’explica les característiques de les etapes que es tracten en aquesta entrada a partir d’exemples, vídeos... i també, es proposen unes activitats pràctiques i d'exploració aprovades per Piaget. Aquestes activitats tenen la funció de complementar les habilitats del nen en l'etapa que esta i altres per estimular l'etapa.

Etapa preoperacional (2-7 anys)

A la segona etapa, etapa preoperacional, el nen aprèn a parlar amb correcció i entendre el que li diuen. És a dir, posseeix un llenguatge com també els significats dels objectes. És capaç de mantenir una conversació, però, bastant limitada a l'experiència pròpia i l'intercanvi d’opinions és, també, limitat
Les principals característiques d’aquesta etapa són l’egocentrisme, la centralització i la rigidesa de pensament.

• Egocentrisme
Canal de FranZQ

• Centralització: https://www.youtube.com/watch?v=Pis5h0zewZo
• Rigidesa de pensament: https://www.youtube.com/watch?v=GY3mGejxgwk

Activitats
• Durant aquesta etapa el teu fill començarà a entendre que els símbols i imatges representen objectes reals o persones. Pots crear un llibre de la família amb una foto de cada membre de la teva família en cada pàgina. El teu fill gaudirà senyalant les imatges de “mama” i “papa” i començarà a associar les imatges amb la persona. També començarà a practicar les seves habilitats primerenques del llenguatge, ja que explorarà objectes i practicarà cridant-los pel seu nom. A més, començarà a pensar lògicament i utilitzarà tots els seus sentits per aprendre sobre el món que l’envolta. Organitza un joc de sensacions com una activitat d’olors. Organitza un grup d’objectes d’olor fort, com taronges, fulles de menta o flors i explica al nen com es senten. Del mateix mode, mostra-li diferents textures i practica descrivint-los com són: suaus, rugosos, llisos... si tens una taula sensorial, fomenta la seva imaginació jugant amb arena o aigua. Aquests tipus d’activitats són perfectes per la naturalesa curiosa del nen i fomenten la seva capacitat incipient per a ordenar, classificar, pensar de manera lògica en una progressió i imitar.
• Per a reduir l’egocentrisme, involucre al nen en interaccions socials. Fes que el teu fill faci comparacions per a distingir el més alt, més ample, més gran, més pesat o més llarg.

• Motiva al nen a dibuixar escenes amb perspectiva. Anima’ls a dibuixar objectes que apareguin en el mateix lloc dins l’escena que està veient.

Etapa de les Operacions concretes (7-11 anys)

En aquesta etapa el nen comença a utilitzar la lògica i emprar les operacions mentals per a solucionar problemes i reflexionar els fets i objectes.
Les principals característiques d'aquesta etapa són la seriació, la classificació i conservació.

• Seriació: https://www.youtube.com/watch?v=giWPMmW2Ot4





Activitats

• Durant la fase operativa concreta fomenta les activitats matemàtiques com: contar, sumar i restar. Inclou en les activitats quotidianes aquestes activitats, com per exemple al preparar un pastel. Talla trossos de corda i deixa’ls damunt la taula. Compara els trossos de corda i pregunta al teu fill quin és el més llarg, són de la mateixa longitud? Estira’ls i aixafa’ls i torna a preguntar-li el mateix.

• Plena una varietat de tasses de mesurar, recipients i gots d’aigua. Agrega colorant d’aliments per incorporar colors en l’activitat. Mescla i mesura mentre examines les quantitats, i explica-li com canvien o romanen igual.

• Demana al teu fill que faci una llista ordenada amb els noms dels familiars que coneixen segons les edats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario