domingo, 1 de febrero de 2015

Psicomotricitat invisible

En aquesta entrada explicarem què és la psicomotricitat invisble i algunes activitats per estimar-la.

TO MUSCULAR I EQUILIBRI

Tant el to muscular com l’equilibri són importants  per a un desenvolupament normal i la vida  d’un bebè.  Una estimulació d´aquests ofereix un màxim control  del seu cos. A més de afavorir l´atenció  i les emocions gracies a la relació que tenen. 
  • Generar el major nombre de sensacions a traves de posicions posturals:  de peu, assentat, de genolls,  i aixi totes les posicions possibles.
  •  Estimular passivament al nen durant el bany tant les extremitats superiors com les inferiors, amb moviments de flexió i tensió muscular.
  •  Els pares poden estimular tenen en compte la imatge corporal, mediant  exercicis posturals estatics, dinamics i en diferents plans, mantenint durant uns segons o minuts determinades postures, equilibris sobre una cama, seguiment d´una línia recta...
Activitats per al manteniment de l´equilibri per a nens de 5- 6 anys:

Nom: Model

Distribució: individual
Posició:  aixecat amb els peus en terra.
Descripció:  amb aquesta posició amb els peus separats aproximadament  a la amplària de les espatlles, el nen recolza un peu sobre el metatarsos i l´altre sobre el taló. El tronc roman  empinat  i  la vista cap davant. 

Nom: elevador
Distribució: individual
Descripció: amb la posició anterior,  en les cames juntes  ha de començar a flexionar  el tronc cap davant i elevar  els talons.

Nom: granota
Distribució: individual
Descripció:  amb la mateixa posició anterior, les cames obertes es flexiones els genolls a la vegada que els talons s'eleven. El maluc queda just damunt dels talons. El tronc i el maluc queden en línia amb la base de sustentació.

CONTROL RESPIRATORI

Activitats per  un control de la respiració:

Nens de 3 anys:  aprendre a bufar

Nens de 4 anys: identificar el seu estat quan esta descansat i quan esta actiu i cansat  i així pot fer respiracions per a controlar-se.

Nens de 5-6 anys:  poden fer activitats d´inspiració i espiració. Pot practicar aquests  exercicis: es col·loca una mà a l’abdomen i una altra damunt de l’estomac. Es comença a respira i s’ha de notar un moviment al respirar a la mà situada a l´abdomen i no pas a la situada damunt de l’estomac.  Un altre exercici és paregut a l´anterior: una vegada que s´omple la part inferior s´ha d´omplir tambè la zona intermèdia. Primer s´ha de notar un moviment a la mà de l´abdomen i desprès a la del ventre.  

ESPAI

L´espai i el temps són els eixos de les activitats quotidianes i la comprensió de l´entorn, tenen una estreta vinculació  amb l´ esquema corporal, ja que el punt referencial bàsic el construeix el propi cos, pera que el nen pugui orientar-se en l´espai i en el temps circumdant primer ha d´estar orientat en el seu propi cos.

L´espai es viu segons les referències tàctils, auditives i visuals. El primer és l´espai  bucal, centrat en el seu propi cos, que es va obrint circularment amb la manipulació d´objectes i s’estén considerablement amb l´aparició de la marxa. Després apareix un espai global: el nen ho viu afectivament i s´orienta en funció de les sues es necessitats, aquest espai no té formes ni dimensions i es caracteritza per les seues relacions concretes de proximitat, ordre i separació.

Activitats per a estimular l´aprenentatge de l'espai:  

Crear jocs a partir de  la creació de racons. Racó es refereix a como es construeix el pensament i l'ordre que s´ha de seguir per a que es adquireixi correctament els diferents conceptes. Hi ha dos moments:  es convenient que els nens manipulin diferents materials i que ho facin en diverses situacions.  Resulta beneficiós que el nen verbalitzi, si es possible, la seva experiència manipulativa i describa l´activitat que ha realitzat.

Tipus de racons:

El racó del joc simbòlic:  el joc simbòlic serveix als nens per a canalitzar desigs i tensions, per a liquidar conflictes o per a compensar necessitats no satisfetes entre altres. Fins als 6 anys. Les possibilitats de muntar un joc simbòlic són múltiples, per lo que sols s´ofereixen algunes d´aquestes: el racó de la casa: la cuina, el saló, la habitació de les nines ( 2-6 anys).  Els nens imiten la comunicació i el desenvolupament del llenguatge i estimular tant la psicomotricitat fina com la gruixuda. 

El racó de construcció ( de 2 a 6 anys): aquest racó ajuda a estimular l´orientació espacial i temporal, així com el desenvolupament de la psicomotricitat tant fina com gruixuda. No s´ha de limitar als típics blocs de construcció que es troben en els mercats sinó que es pot proposar als nens altres materials menys estructurats com a :  caixes de cartró de totes les mides, caixes petites de plàstic, bots de llet en pols buits, recipients per a guardar les peces i una catifa per a limitar l´espai de joc.

El racó dels jocs didàctics ( de 3 a 6a nys): la finalitat principal d´aquest racó és estimular en el nen les funcions cognitives i les psicomotores. Els materials són diversos en funció de l´edat dels nens, ja que no es el mateix un nen de 3 anys que un de 5 anys.  Materials que puguin aparèixer:  puzzles, trencaclosques,  blocs lògics, jocs per a ordenar i classificar, jocs de mesa... 

ESQUEMA CORPORAL

L´esquema corporal és la imatge corporal o representació de cadascun que te del seu propi cos, sigui en un estat de repòs o en moviment. Així, segons nombrosos especialista, el desenvolupament de l´esquema corporal és un llarg procés que depèn de la maduració neurològica com també de les experiències que té el nen. 

Les següents activitats fomentaran el desenvolupament de l´esquema corporal:

  1. Identificar les diverses parts del cos ( a través d'un conte o cançó).
  2. Representar, amb gestos i moviments accions que podem realitzar amb el nostre cos: andar, córrer, permaneixer immovil, ballar, escriure...
  3. Expresar sentiments i emocions amb la cara i el cos: alegria, tristesa, serietat, sorpresa...
  4. Jugar amb cercles : repartim a cada nen un cercle i al ritme d´una música imitaran les accions que el mestre realitza amb el mateix cerlce: rodar-lo, portar-lo a la cintura, saltar dins/fora....
  5. El ball de les cintes. Repartir als nens bufandes o cintes. Demanar que envolten diverses parts del seu cos ( braç, genolls...) i en diverses disposicions espacials ( dalt, baix, a un costat) al ritme de la musica.
  6. El teu cos i el meu: els components de la parella caminen per una pista. Quan el mestre digui” genoll amb genoll” han de respondre adequadament a la consigna i posar en contacte els seus genolls durant uns segons. Després de realitzar tornaran a caminar fins a una altra consigna. 





2 comentarios:

  1. El meu nen té per costum estrènyer tancant la mà tot allò que agafa, a què es deu?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Perquè el seu fill, es troba a una edat en la qual encara no ha perdut el principi d’aferrament i també perquè agafar-ho tot amb les mans es la manera dels nadons per, a part de sentirse més segurs, explorar el seu voltant. Els nadons acostumen a tenir el reflex d’aferrament ja que encara no poden ni caminar ni tan sols mantenir la postura, per aquest motiu al notar un cos sòlid, tot i que no es notin en perill, s’hi aferren. També per altra banda per la seva forma de explorar el que els envolta. Més tard, per a explorar-ho més profundament observarà que s’ho posa tot a la boca.

      Eliminar