Què és la
metacognició?
Per a resoldre
aquesta pregunta d’una forma senzilla direm que la metacognició és la capacitat
que tenim de regular el nostre autoaprenentatge.
Per lo tant, la metacognició ha de planificar
un seguit d’estratègies que impliquen; la planificar estratègies, l’aplicació d’aquestes,
l’avaluació dels errors i la transformació a altres situacions.
Podem ficar com a
exemple la planificació de com estudiaré: Primer faré esquemes si així ho he
decidir, veuré si això m’ha funcionat o no per a poder aplicar-ho a altres
situacions.
La metacognició té
relació amb els coneixements que cada subjecte té sobre els processos cognitius
i com es regula per resoldre diferents tasques.
Capacitat d’avaluar
tasques cognitives per determinar la millor manera de fer-ho i després
controlar-ho.
Té a veure amb el
aprendre a aprendre.
Nivell de la metacognició
La metacognició té dos nivells.
Coneixement de metacognició: Coneixement
relatiu a persones, tasques i estratègies. (Triar estratègies i veure si són
efectives)
Inclou coneixement declaratius (saber
què fer per aprendre), processuals (com fer-ho) i condicionals (quan fer-ho).
Experiència de metacognició: Sensacions
que conscientment experimenta un subjecte en dur a terme un procés cognitiu
(sensació).
Cal atendre les circumstàncies que
intervenen en l'aprenentatge lligades a l'experiència, especialment a la
motivació. Tenir una actitud positiva cap a l'objecte d'estudi ajuda a
incrementar l'atenció i retenir-lo millor, mentre que la memòria es bloqueja i
és menys eficient en situació d'estrès o quan intervé una emoció negativa.
Ensenyar a pensar
Ensenyar a pensar ajuda als nens i nenes a ser autònoms, a pensar per ells mateixos, a
explorar alternatives diferents dels seus punts de vista i a descobrir els
propis prejudicis i trobar raons per a les seves creences.
Per a ajudar-los
a realirzar això hi han diverses estratègies:
a) Ensenyar les habilitats cognitives
bàsiques.
b) Dissenyar activitats d’aprenentatge on
es fiques en pràctica habilitats cognitives.
c) Conèixer quines tècniques d’estudi
requereixen de la posada en pràctica de quines habilitats cognitives.
d) Anar deixant a l’alumne prendre
consciencia de les seves habilitats cognitives i de la seva forma
d’aprenentatge de forma cada vegada més autònoma.
e) Objectiu: Que l’alumne assoleixi
l’autonomia en el seu aprenentatge per adquirir la capacitat metacognitiva.
El meu fill cada dia hem demana més ajuda, jo l'ajudo en coses que crec que pot fer sol, faig bé de fer-ho?
ResponderEliminarEn un principi hauriem d'ajudar als nostres fills en accions en les quals tenen moltes dificultats per resoldre, i deixar autonomia suficient per a què realitze les altres accions les quals té capacitat per fer-les. Un consell que pot utilitzar és el de motivar a que, quan et demani ajuda, tu l'incentives a que ho faigi ell sol; així l'ajudem en la seva autonomia i que veigi que per ell mateix pot realitzar qualsevol cosa que és proposi.
ResponderEliminar